"Minuunkin sattui " näyttely kiertää nyt Uudenmaan kouluissa. Olethan yhteydessä, jos toivot koulukiusaamiseen liittyvän näyttelyn oppilaitokseenne.

29.1.2023

Näyttely on osa valokuvataiteilija Johanna Kareen "Katso Ihminen" (rec) näyttely konseptia. Näyttely koostuu henkilökuvista ja tositarinoista (julkisuuden henkilöitä), jotka kertovat kiusaamisen seurauksista ja selviämisestä. Nämä muodostavat vaikuttavan vetoomuksen koulukiusaamista vastaan. OPM tuki näyttelyä ja ministeri Sampo Terho toimii sen suojelijana.

Näyttelyn tulisi avaamaan maanantaina tai sopimuksen mukaan kansanedustaja, yleinen syyttäjä Pihla Keto- Huovinen, kertomalla opettajille lapsille ja nuorille myös rikosoikeudellisen näkökulman kiusaamiseen. Pihla on kierrättänyt näyttelyä jo elokuusta 2021 ympäri Suomea.

Tärkeää on, että lasten ja nuorten kanssa on aikuinen heidän  kanssaan katsomassa näyttelyä. Näyttelyn jälkeen keskustellaan esim luokissa kiusaamisesta ja nuorille ja lapsille annetaan mahdollisuus purkaa ajatuksiaan ja tunteitaan paperille kuvin, kirjoituksin, runoin, nimettömänä ja kysellä ja pohtia mieleen tulevat ajatukset miten voi vaikuttaa ettei omassa ympäristössä kiusattaisi.

Perjantaina  kootaan vastaukset, runot, mietteet, kuvat ja tarkoitus on että paikallislehti julkaisisi nuorten ajatuksia ja viestiä vietäisiin myös päättäjille nuorten ajatuksista.

Näyttely oli Varia, Myyrmäessä viimeksi.