Uudenmaan Kokoomusnaiset ry:n kannanotto 6.6.2013, Nuorille kesätöitä!

6.6.2013

Nuorille kesätöitä Uudenmaan Kokoomusnaiset haastaa yrittäjiä ja kotitalouksia tarjoamaan nuorille töitä.

Nuorille kesätöitä

Nuorelle, nimenomaan sen ensimmäisen kesätyöpaikan löytäminen, on se kaikkein vaikein. Ilman työkokemusta ja ilman työpaikan etsimisen kokemusta, työn löytäminen on erityisen vaikeaa. Moni nuori kokee yrityksiin soittamisen ja sähköpostin lähettämisen hankalaksi, eikä nuori välttämättä tiedä kuinka töitä pitäisi etsiä.

Ensimmäinen kesätyöpaikka on monelle nuorelle ensimmäinen kerta, jolloin pääsee tutustumaan työelämään ja työelämän pelisääntöihin. Ensimmäinen kesätyö on nuorelle tärkeä aloitus tulevaisuuden työuraan ja auttaa häntä työuran alkuun. Sen seuraavan työpaikan etsiminen on jo huomattavasti helpompaa jos takana on työkokemusta ja mahdollisesti myös suosittelija.

Nuorten pitäisi myös mahdollisuuksien mukaan päästä tutustumaan erilaisiin työpaikkoihin, jotta se oma ura ja oikea ammatti löytyisi. Lyhytkin työkokemus antaa mielikuvan ammatista ja toimialasta.

Uudenmaan Kokoomusnaiset haastaakin sekä yrittäjät että kotitaloudet palkkaamaan nuoren, vaikka vain viikoksi tai kahdeksi. Viikonkin työkokemus on peruskoulun päättäneelle nuorelle tärkeä kokemus. Viikon työhön löytyy varmasti jokaisesta yrityksestä töitä. Työllistä naapurisi tai tuttavasi peruskoulun päättänyt nuori ja anna hänelle arvokas kokemus työelämästä.

Lisätietoja Carita Orlando puheenjohtaja Uudenmaan Kokoomusnaiset ry

carita@orlando.fi, puh 040 544 5519