Jäsenkirje 4/2014

Uudenmaan Kokoomusnaisten

jäsenkirje 4/2014

Hyvää syksynalkua Uudenmaan Kokoomusnaisten jäsenille!

Lämmin kesä on takana ja nyt on aika katsoa syksyä ja tulevaisuutta kohti taas.

Piirihallitus kokoontui Helsingissä 13.8. ja innokkaasti alkoi syksyn ja ensi kevään tapahtumien suunnittelu. Keskustelua käytiin viime kevään lapsilisien leikkauksista sekä kesän minihallitusneuvotteluissa ehdotetusta lapsilisien verovähennysjärjestelmästä. Aiheesta tehtiin kannanotto ” Ei uutta järjestelmää toimivan tilalle, lapsilisien leikkauspäätös on peruttava” jonka löydätte liitteenä tämän jäsenkirjeen lopussa.

Uudenmaan Kokoomusnaiset yhdessä Kokoomuksen Naisten Helsingin piirin kanssa järjestää 25.9. tilaisuuden nuorten syrjäytymisen ehkäisystä johon tulee puhumaan asiantuntijana kasvatustieteen tohtori Anna-Liisa Lämsä. Tilaisuus pidetään Eduskunnassa, Kokoomuksen ryhmähuoneessa. Ilmoittautua voi 22.9. mennessä: heidi.toikkanen@kokoomusnaiset.fi, 045-10 77 494.

Marraskuussa on edessä seurakuntavaalit. Voit asettua ehdolle ilmoittautumalla kirkkoherranvirastoon viimeistään 15.9.2014 klo 16.00 mennessä. Tämän vuoden vaalien teemana on Usko hyvän tekemiseen. Lisätietoja vaaleista löydät sivuilta www.seurakuntavaalit.fi

19.11. juhlitaan taas perinteistä Sinistä Hetkeä Kansakoulukujalla, Naisten Liiton tiloissa, heti piirin syyskokouksen jälkeen. Laita nyt jo päivämäärä kalenteriisi. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan myöhemmin.

Kokoomuksen Naisten Liiton Tulevaisuus-koulutuksen haku on auki nyt! Jos olet kiinnostunut koulutuksesta ja poliittinen toiminta on tulevaisuudessakin sinulle tärkeää, niin lähetä täytetty hakulomake Naisten Liittoon viimeistään 30.9. Hakulomake löytyy osoitteesta: http://kokoomusnaiset.fi/tulevaisuuskoulutus-hakulomake.

Muistathan samalla lähettää hakulomakkeen piirin järjestösihteerille, Heidille, joko sähköpostitse tai kirjeitse.  Koulutuksen vähäisen paikkamäärän takia pyydämme teidän lähettämään myös perustelun miksi juuri Sinä olisit hyvä osallistuja koulutukseen.

Uudenmaan Kokoomuksen ylimääräinen piirikokous asetti eduskuntavaaliehdokkaat 19.4.2015 pidettäviin eduskuntavaaleihin. Naisten liitto tukee kaikkia kokoomuslaisia naisehdokkaita. Uudenmaan naisehdokkaat ovat Helin Anna Mäntsälä, Karhunen Sanna Vantaa, Kauma Pia Vantaa, Knaster Anne Espoo, Laiho Mia Espoo, Lauslahti Sanna Espoo, Lepomäki Elina Espoo, Matikainen-Kallström Espoo, Mustakallio Kristiina Espoo, Mäkelä Outi Nurmijärvi, Niemi Marika Espoo, Orlando Vantaa, Patshijew Ann-Mari Vantaa, Sjöblom Ruut Tuusula, Sundberg Tuija Vihti, Vahasalo Raija Kirkkonummi ja Välimäki Mia Lohja.

Paljon onnea kaikille ehdokkaille!!!

Hurja vaalivuosi on siis edessä, syksyllä seurakuntavaalit ja tämän jälkeen heti alkaa varmasti näkyä eduskuntavaalikampanjat. Tavataan siis toreilla ja liittykää mukaan vaalitiimeihin. Elämme vaikeita, mutta mielenkiintoisia aikoja. Joudumme tekemään paljon isoa ja hankalia päätöksiä. Ei ole siis ihan sama, ketkä näitä päätöksiä on tekemässä.

Mukavaa syksyn alkua toivottavat

Carita Orlando                                                         Heidi-Maria Toikkanen

Ei uutta järjestelmää toimivan tilalle, lapsilisien leikkauspäätös on peruttava.

Julkaistu 15.8.2014

On täysin resurssien hukkaamista rakentaa uusi verovähennysjärjestelmä vanhan ja toimivan lapsilisäjärjestelmän rinnalle.

Maaliskuun kehysriihessä päätettiin leikata lapsilisiä euromääräisesti jokaiselta. Moni kiirehti moittimaan päätöstä tasaleikkauksesta ja vaati, että leikkaus olisi pitänyt kohdistua vain rikkaisiin. Myös lapsilisien korotusta ehdotettiin ja niiden asettamisesta verotettavaksi tuloksi. On kuitenkin hyvä muistaa, että lapsilisät ovat tulonsiirto kaikille lapsiperheille. Lapsilisillä ei ole tarkoitus tasata tuloja rikkaiden ja köyhien välillä.

Lapsilisien verotus ei ole hyvä ajatus, vaikka siltä saattaa ensi kuulemalta tuntua. Mikäli lapsilisiä verotettaisiin ansiotulona, työttömän ja erityisesti perusturvalla olevan työttömän saama lapsilisä olisi pienempi kuin palkansaajan lapsilisä. Lisäksi veroratkaisu ei KELAn sivuilta löytyvän simuloinnin mukaan tasoita tuloeroja, vaan vaikuttaa pikemminkin päinvastoin. Myös eri kuntaveroista johtuen lapsilisien suuruus vaihtelisi sen mukaan missä kunnassa asuu.

Kesän minihallitusneuvotteluissa päätetyssä erillisessä lapsiperheiden verovähennyksessä on samankaltaisia ongelmia. Toimeentulotukea saavat eivät hyödy verovähennyksestä. Selkeä tilille maksettava lapsilisä on myös erillistä vähennystä helpompi ymmärtää ja nopeammin pienituloisen perheen käytettävissä. Uutta järjestelmää ei kannata rakentaa vanhan toimivan rinnalle.

Lapsilisän ostovoima on viimeisen kymmenen vuoden aikana laskenut 21 prosenttia. Lapsilisien leikkaukset vaikeuttavat pienituloisten asemaa ja lisäävät lapsiköyhyyttä. Ehkä nyt pitäisi myöntää virhe joka maaliskuun kehysriihessä tehtiin. Sen sijaan, että tehdään erillinen verovähennys, pitäisi leikkauspäätös perua kokonaan.

Lisätietoja Carita Orlando, Uudenmaan Kokoomusnaisten puheenjohtaja

puh 040 5445519, carita@orlando.fi