Nimihistoria ja aiempaa toimintaa

Puutarhajuhla järjestettiin Träskändan Piparkakkutalossa elokuussa 2016
Puutarhajuhlassa 2016 kaupunkineuvos Marketta Kokkonen avasi hallitusammattilaisuutta kunnallisessa päätöksenteossa
Yhdistyksen 30-vuotisjuhlapäivällisellä Tarvaspäässä puhui Donna Ann Welton, USA:n suurlähetyston apulaispäällikkö Debuty Chief of Mission.
Joulukuussa 2017 alkoi kampanjointi presidentinvaaliin. Tapiolassa nähtiin ehdokas Sauli Niinistö. Kuvassa myös Anna Rukko, Anne Knaster ja Ritva-Liisa Luomaranta
Elokuussa 2018 tehtiin tutustumismatka Tallinnaan. Myös matkasta on aiheutta nauttia!
Kaubamaja-konsernin pääjuristi Helen Tulve kertoi omasta työstään Virossa.
Suomen Suurlähetystön portilla menossa sisään
Suomen Viro-instuutissa toimintaa esitteli johtaja Anu Siltala
Alex Stubbin kampanjassa EU:n komission kärkiehdokkaaksi Gabriella Fodor ja Taryne Kalima olivat aktiivisia
Espoon Kokoomus juhli 50-vuotista taivaltaan.
Yhdistyksemme puheenjohtaja 2016-2018 Anne Knaster itsenäisyyspäivän juhlassa 6.12.2018.

NIMIHISTORIA JA TOIMINTA

Yhdistys on perustettu vuonna 1986 ja merkitty yhdistysrekisteriin 20.11.1986 nimellä Kanta-Espoon Kokoomuksen Naiset ry. Espoon Kokoomusnaiset ry –nimeen siirryttiin 14.4.1998.

Nykyisellä vuosituhannella kansainvälinen kanssakäyminen ja erilaisten kulttuurien kohtaaminen ovat tavanomaista etenkin yhdistyksen kotikaupungissa Espoossa, jonka asukkaat edustavat yli 150 kansalaisuutta.
Vuonna 2016 päätettiin nimenmuutoksesta, jolla luovutaan Espoo-sanan rajoittavasta käytöstä ja jolla osoitetaan arvostusta laajasti vaikuttaneeseen Aurora Karamziniin.
Nykyinen nimi on Auroran Kokoomusnaiset ry.

Aurora Karamzin (1808-1902) oli sosiaali- ja diakoniatyön uranuurtaja Suomessa. Vauraana ja edistyksellisenä henkilönä hän rahoitti naisten työtupia, kouluja, lastenseimiä ja orpokoteja. Kansainvälisenä kosmopoliittina hän Pietarissa ja Saksassa näkemiensä esimerkkien mukaisesti perusti vuonna 1867 Helsingin Diakonissalaitoksen.

Aurora Karamzin sopii esikuvaksi myös nykyajan naisille, niin suomalaisille kuin Suomessa asuville muuta syntyperää oleville naisille.

Auroran Kokoomusnaiset ry pyrkii edistämään kaikkien naisten keskinäistä vuorovaikutusta ja naisten mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Tämän tarkoituksen toteuttamiseksi yhdistys järjestää kiinnostavia jäsentilaisuuksia ja avoimia tapahtumia.

....

Poimintoja vuosien varrelta:

VUOSI 2016

Auroran Kokoomusnaiset ry:n puutarhajuhla järjestettiin 16.8.2016 Träskändan puiston Piparkakkutalossa. Vieraspuhujia saimme useita: Kaupunkineuvos Marketta Kokkonen kertoi mm. hallitustyöskentelystä ja sen ammattimaisuudesta suurissa kunnallisissa muutoksissa. Uudenmaan Kokoomus ry:n toiminnanjohtaja Jenny Nyman evästi tuleviin kuntavaaleihin. Opiskelija Linn Palmgren avasi Aurora Karamzinin mielenkiintoista elämää ja hänen saavutuksiaan hyväntekijänä.

Yhdistyksen sääntömääräinen kokous ja samalla 30-vuotisjuhlailta vietettiin 17.11.2016 Tarvaspään juhlatilassa. Illan guest speaker oli Donna Welton, Debuty Chief of Mission, Embassy of the United States of America. Hänen monipuolisia ja ansiokkaita kokemuksiaan suuren valtion diplomaattina kuunneltiin tarkoin. Vilkasta keskustelua käytiin naisten asemasta ja erityisesti juuri käydyistä USA:n presidentinvaaleista, joissa enemmän ääniä kerännyt demokraattiehdokas Hillary Clinton hävisi republikaanien Donald J. Trumpille.

VUOSI 2017

Kuntavaalit järjestettiin keväällä 2017. Kokoomus menestyi Espoossa kohtuullisen hyvin, menetimme paikkoja, mutta olemme edelleen suurin puolue. Naisten osuus valtuustossa kasvoi ja lisäksi monta upeaa nuorta tuli valituksi. Auroran Kokoomusnaisten ehdokkaat Anne Knaster ja Mirva Grann eivät aivan yltäneet valintaan aktiivisesta kampanjoinnista huolimatta.

Suomi 100 -juhlavuosi näkyi kokoomuksen tapahtumissakin hyvin. Juhlatapahtumia järjestettiin tuhansittain. Suomi ja suomalaiset huomioitaan hyvin ympäri maailman. Suomi sai mainetta maana, jossa asuu maailman onnellisin kansa.

2018

Vuoden 2018 alussa käytiin presidentinvaalit. Kokoomus ei asettanut omaa ehdokasta vaan tuki kansanliikkeen ehdokas Sauli Niinistöä. Yhdistyksen henkilöjäsenet osallistuivat laajasti kansanliikkeen kampanjaan. Tapiolan Heikintorin tiloista saatiin kampanjakäyttöön tila, joka nimettiin Café Niinistöksi. Kahvin keralla kävijät saattoivat lähettää kannustuksensa ja terveisensä Sauli Niinistölle. Espoossa kampanjan koordinaattorina oli yhdistyksemme puheenjohtaja Anne Knaster.

Yhdistyksemme ensimmäinen matka ulkomaille tehtiin Tallinnaan 21.8.2018. Matkaan osallistui 14 henkilöä. Päivän aikana tehtiin vierailut Suomen Suurlähetystöön ja Suomen Viro-instituuttiin. Mielenkiintoista ja antoisaa matkaa täydensivät EckeröLinen Finlandia-aluksen kokoustilassa käydyt vilkkaat keskustelut.

Syyskokoukseen yhdistetty teatteri-ilta 30.10.2018 herätti suuresti kiinnostusta. Näytelmä oli Espoo-triologian kolmas ja viimeinen osa: Esitystalous 3 - Radio.

Vuoden 2018 yhdistyksen jäseniä osallistui myös Alexander Stubbin EU-komission puheenjohtajakampanjaan.

Aloitettiin myös kevään 2019 eduskuntavaaleihin valmistautuminen.