Lasten liikuntaharrastuksia tuettava tasapuolisesti

Uudenmaan Kokoomusnaiset ry Kevätkokouksen 2014 julkilausuma

Lasten liikuntaharrastuksia tuettava tasapuolisesti

”Kuntien on kiinnitettävä huomioita liikuntapaikkoja suunnitellessaan, että tyttöjen ja poikien erilaiset harrastusmahdollisuudet otetaan tasapuolisemmin huomioon. Urheiluhalleista pitäisi yhä useammin löytyä myös tanssisali ja ratsastuksen tukeminen pitäisi huomioida liikuntapaikkasuunnitelmissa”, vaativat Uudenmaan Kokoomusnaiset kevätkokouksessaan eduskunnassa.

Vuosina 2009–2010 toteutetun liikuntatutkimuksen mukaan suurimmat harrastajamäärät keräävät liikuntamuodot ovat pyöräily, hiihto, uinti ja voimistelu.  Eniten harrastajamäärät ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvaneet voimistelussa, tanssissa, golfissa ja ratsastuksessa.

Kunnat ja valtio tukevat merkittävillä rahasummilla erilaisia liikunta- ja urheilutiloja ja -mahdollisuuksia kuntalaisille. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa keskitytään lähiliikuntapaikkojen kehittämiseen ja kunnostamiseen isojen hankkeiden sijaan. Investointeja tehtäessä suuret rahat ohjautuvat useimmiten jäähallien ja urheiluhallien rakentamiseen, jotka ovat perinteisesti poikien harrastetiloja. Kaikki lajit ovat toki avoinna sekä tytöille että pojille, mutta olisi kuitenkin hyvä tukea mahdollisimman monia eri lajeja tasapuolisuuden vuoksi.

Mieluisan harrastuksen löytyminen pitää olla yhtä helppoa sekä tytöille että pojille.

Carita Orlando, puheenjohtaja
Uudenmaan Kokoomusnaiset ry.