YKSIKIN LYÖNTI ON LIIKAA

Uudenmaan Kokoomusnaiset ry                                                         KANNANNOTTO
Hallitus                                                                                                      25.10.2010

YKSIKIN LYÖNTI ON LIIKAA

YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää vietetään maailmanlaajuisesti 25.11.
” Valoa, ei väkivaltaa” – julistuksen merkeissä. Tapahtumapäivänä jaetaan kynttilöitä muistuttamaan edelleen valitettavan yleisestä lähisuhdeväkivallasta.
Suomen hallitus päätti maaliskuussa 2010 muuttaa lähisuhteessa tapahtuman lievän pahoinpitelyn asianomistajarikoksesta yleisen syytteen alaiseksi. Tämän muutoksen myötä uhri ei voi enää kieltää syytteen nostamista väkivaltaista puolisoaan tai sukulaistaan vastaan.

Myös Kokoomusnaiset ovat olleet kampanjoimassa asian puolesta ja keränneet perheväkivallan vastaiseen adressiin yli 3000 nimeä. Adressi liittyi keväällä järjestettyyn ”Aika puhua” -kampanjaan, jonka tavoitteena oli saada jokaiseen Suomen kuntaan perheväkivallan vastainen toimenpideohjelma. Tästä hyvänä esimerkkinä on muun muassa Torniossa sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymä aloitte väkivallan ehkäisyn koordinaatioryhmän perustamisesta.

Uudenmaan Kokoomusnaiset haluavat, että kaikissa Uudenmaan alueen kunnissa tehdään aktiivisesti työtä kipeän aiheen esilletuomiseksi ja siihen puuttumiseksi.  Kunnissa tulee investoida niin ennaltaehkäisevään työhön kuin uhrin ja väkivallan tekijän auttamiseen ja tukemiseen.

Uudenmaan Kokoomusnaiset muistuttavat, että perheväkivalta on yksi Suomen vaikeimmista ihmisoikeusloukkauksista, jonka torjumiseen tarvitsemme meitä jokaista. Kokoomuksen Naisten Liiton puheenjohtajan, opetusministeri Henna Virkkusen sanoin: ”Yksikin lyönti on liikaa”.