Kokoomusnaisten Vikman: Naisten asema ei saa olla kaupankäynnin väline Afganistanin sovintoneuvotteluissa

KANNANOTTO

17.2.2012

Kokoomusnaisten varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikmanin mukaan ihmisoikeudet ja tasa-arvo eivät saa olla kaupankäynnin väline Afganistanin sovintoprosessissa. Vikman pitää tärkeänä, että kansainvälisen yhteisön vähentäessä sotilaallista läsnäoloaan Afganistanissa varmistamme, että naisten ja tyttöjen asemassa saavutetut parannukset eivät valu hukkaan ja naiset osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen.

”Vakaan ja rauhallisen yhteiskunnan luominen edellyttää paikallisten naisten aktiivista osallistumista. Naisten asemassa saavutetuista parannuksista joustaminen ei luo pohjaa rauhalle vaan uudelle konfliktille. Meidän tulee suojella kehitystä naisten ja tyttöjen aseman parantamiseksi”, sanoo Vikman.

Vikman muistuttaa, että naisten ja tyttöjen yhteiskunnallinen asema on parantunut verrattuna taleban-hallinnon aikaan, vaikka Afganistan on edelleen yksi maailman vaikeimpia maita naisille. Naisten ja tyttöjen asemassa myönteistä kehitystä on tapahtunut esimerkiksi koulunkäynnissä, osallistumisessa politiikkaan ja pääsyssä terveydenhuollon piiriin.

Afganistanissa rauhanturvaoperaatioon osallistuneiden ISAF-joukkojen läsnäolon on määrä päättyä vuoden 2014 lopussa. Turvallisuusvastuu pyritään siirtämään afganistanilaisille itselleen, mikä saattaa edellyttää neuvotteluja vallanjaosta talebanin kanssa.

”Suomen on osaltaan huolehdittava siitä, että ihmisoikeuksissa ja naisten asemassa ei oteta takapakkia turvallisuusvastuun siirtyessä afganistanilaisille itselleen”, vaatii Vikman.

Lisätiedot:

Sofia Vikman